BIBLIOTEKA

KATALOG BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

Godziny pracy biblioteki szkolnej:

poniedziałek 15.00-16.00

wtorek 8.00-11.30; 14.30-16.00

środa 11.30-13.20; 14.30-16.00

czwartek 13.20-16.oo

Zapraszamy również na każdej 3. i 4. przerwie!

ROK SZKOLNY 2018/2019

POPOŁUDNIA Z KSIĄŻKĄ W SZKOLNEJ BIBLIOTECE

Drodzy Rodzice! Dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej zapraszamy na „Popołudnie z książką”. Właśnie zakończyliśmy pełną emocji czytelniczą przygodę ze Słodziakami. Tym razem zachęcamy do udziału we wspólnym czytaniu. Zarówno tytuły książek, jak i osoby czytających pozostaną pilnie strzeżoną tajemnicą. Miejmy nadzieję, że dzieciaki pozwolą się nam dorosłym mile zaskoczyć

Miło nam podzielić się kolejnym sukcesem naszych uczniów. Martyna z klasy 8 i Ewa z 2 LO już 7 listopada wezmą udział w wojewódzkim finale VI Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii”. Gratulujemy!

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KILKA CIEKAWYCH KONKURSÓW CZYTELNICZYCH – POLECAM WASZEJ UWADZE 🙂

Wielka Liga Czytelników – kolejna ciekawa akcja dla miłośników książek Tym razem do udziału zapraszam wszystkich uczniów szkoły podstawowej. IV Ogólnopolski Konkurs „Wielka Liga Czytelników” to projekt czytelniczy o zasięgu ogólnopolskim. Udział jest bezpłatny. Pierwszy etap polega na indywidualnym zdobywaniu sprawności czytelniczych i wypełnieniu testu kwalifikacyjnego. Co dalej?… zobaczymy Dozwolona, a nawet wskazana jest wspólna praca dzieci z rodzicami przy rozwiązywaniu testów. Zapraszam do wspólnej zabawy Zapisy u pani Anety Mościckiej w dniach 26-30 listopada Regulamin i formularz zgłoszeniowy dostępne na stronie: http://wielka-liga.pl/

Brak automatycznego tekstu alternatywnego.

Zachęcam do kolejnej aktywności w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, tym razem grupowej. Zadanie konkursowe polega na zaprezentowaniu dowolnej serii wydawniczej, autora lub gatunku literatury (fantasy, science fiction, literatura młodzieżowa, powieści detektywistyczne itp.) w formie prezentacji multimedialnej. Celem konkursu jest przede wszystkim zaproszenie Was samych do lektury nowo zakupionych książek, ale też ich promocja wśród Waszych rówieśników. Prace należy oddać do końca listopada. Czekają atrakcyjne nagrody! Szczegóły w bibliotece szkolnej.

Brak automatycznego tekstu alternatywnego.

 

Uczniów starszych klas szkoły podstawowej (IV-VIII), gimnazjalistów i licealistów zapraszam do udziału w Maratonie Czytelniczym. Jest to akcja ogólnopolska – czytamy wskazaną lekturę (1-2 w miesiącu), a następnie rozwiązujemy krótki test ze znajomości jej treści. Finał w maju. Szczegóły w bibliotece szkolnej. Chętni uczniowie mogą się zapisywać u p. Anety Mościckiej do 15 listopada
UWAGA! Zobowiązanie czytelnicze podejmujemy na cały rok szkolny, więc warto się wcześniej dobrze zastanowić, by móc mu podołać
Obraz może zawierać: tekst

NPRC – WIZYTA GIMNAZJALISTÓW W MIEJSKIEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ

Miejska Biblioteka Publiczna w Opolu zorganizowała dla uczniów opolskich szkół prezentację i głośne czytanie edukacyjnego komiksu „Pomocny Dżo” autorstwa Pawła Śmiałka. Pomysłodawcy akcji postanowili uczyć zasad pierwszej pomocy z humorem, posługując się językiem młodych ludzi. Inicjatywa Fundacji Projekt AED spotkała się
z uznaniem zebranej młodzieży, która z zaciekawieniem odkrywała tajniki udzielania pierwszej pomocy, właściwego zachowania w sytuacjach kryzysowych oraz użycia defibrylatora. Przyjazna atmosfera zajęć praktycznych sprawiła, że uczniowie klasy VIII naszej szkoły podstawowej oraz III C gimnazjum chętnie brali udział w zajęciach i zadawali dużo ważnych pytań. Miejmy nadzieję, że dzięki temu będą potrafili właściwie zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia czy życia. Zachęcamy do zapoznania się z komiksem. Jest dostępny w naszej bibliotece!

 

 

 

 

 

 

 

 


Teatrzyk Kamishibai w szkolnej świetlicy

W dniu 23.10.2018 w naszej szkolnej świetlicy odwiedziła nas pani z oddziału dziecięcego Miejskiej Biblioteki Publicznej. Tematem kolejnego już spotkania z teatrzykiem Kamishibai była książka pt.”Czułość ” Antoine’a Guilloppe, która wprowadziła nas w świat bliskich więzi między rodzicami i dziećmi, a także pouczyła o problemach dorastania i sile najwyższych wartości. Nasi uczniowie (zwłaszcza pierwszaki) byli bardzo aktywni i zaangażowani w rozmowę z panią bibliotekarką. Liczymy, że to spotkanie pomoże nam rozwijać czytelnictwo w szkole, ale także poprawi nasze codzienne relacje z ludźmi wokół. Bardzo dziękujemy gościowi i zachęcamy do odwiedzania biblioteki szkolnej.

 

 

 

 

 

 

 

 


NPRC – Dzień Głośnego Czytania i 1. Szkolny Turniej Scrabble

Z okazji Dnia Języków i  Dnia Głośnego Czytania uczniowie gimnazjum i liceum czytali bajki swoim młodszym kolegom. Marta z klasy maturalnej prezentowała znane bajki po niemiecku, natomiast gimnazjaliści przygotowali mini teatrzyk, aby dzieciom łatwiej było zrozumieć czytaną po angielsku opowieść o piernikowym ludziku. Włączyli się również w akcję „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków” i odwiedzili uczniów klas I-III, by w towarzystwie pluszowych Słodziaków wspólnie pobawić się i poczytać książkę Renaty Piątkowskiej. Po żywym zainteresowaniu najmłodszych wnioskujemy, że akcję koniecznie trzeba powtórzyć. Dziękujemy!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


NPRC – Europejski Dzień Języków

Dnia 26 września już po raz kolejny w naszych szkołach obchodziliśmy Europejski Dzień Języków. Uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali wiele atrakcji, zwracających uwagę na różnorodność językową, również w naszej szkole. Poloniści przypominali, że Dzień Języków, to również święto języka ojczystego (a także wszelkich jego odmian).

Uczniowie przygotowywali obcojęzyczne plakaty oraz czytali swoim młodszym kolegom bajki w różnych językach. Gimnazjaliści odwiedzali klasy z mini przedstawieniem po angielsku, a licealiści prowadzili rozgrywki językowe po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, francusku i ukraińsku. Było głośne czytanie książek, prezentacja gwary śląskiej oraz pierwszy szkolny turniej scrabble – po polsku.

Dzień Języków zakończył się zabawą w karaoke oraz „międzynarodowymi” tańcami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


NPRC – Śląskie gadki

W ramach obchodów Dnia Języków nasze licealistki zaprosiły uczniów na wyjątkową żywą lekcję kultury tradycyjnej. Wiktoria Urbanczyk  i Julia Sowa jeszcze w czasie nauki w gimnazjum zdobywały doświadczenie i osiągały sukcesy w prestiżowych ogólnopolskich przeglądach oratorskich, podlegając ocenie takich sław polskiej humanistyki jak prof. Jan Miodek czy prof. Dorota Simonides. Tym razem w ludowych strojach odwiedzały klasy i wygłaszały zabawne oryginalne monologi z przyśpiewkami, m.in. o niesfornej kózce Fridzie. Najmłodszym czytały bajki, uczniowie 8 klasy wysłuchali recytacji fragmentów „Pana Tadeusza” (po ślasku, a jakże!), najstarsi mogli dowiedzieć się więcej o terytorialnym zróżnicowaniu polszczyzny i specyfice gwary śląskiej. W rolę pani profesor, specjalistki z zakresu językoznawstwa, wcieliła się Wiktoria Ful, która rzetelnie sprawdziła stopień zrozumienia tekstów i wyjaśniła różnice pomiędzy językiem ogólnym a jego gwarową odmianą. Uczniowie wspólnie odmienili czasownik „być” i niektóre popularne nazwiska. Dowiedzieli się również, z jakich elementów składa się typowy śląski strój , co znajduje się na tradycyjnym śląskim stole,  co to są „gruby i hołdy” oraz kogo nazywamy „rajculą”. Dziewczyny pracują już nad kolejną lekcją – już niedługo opowiedzą o śląskich zwyczajach rodzinnych i dorocznych obrzędach, takich jak chociażby widowiskowe wodzenie niedźwiedzia czy babski comber, które wciąż jeszcze odbywają się w wielu podopolskich wsiach i miasteczkach.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


NPRC – Dzień Kropki

W czasie Dnia Kropki wiele rozmawialiśmy na temat naszych pasji i talentów. Na lekcjach języka polskiego uczniowie zapisywali skojarzenia z kropką, wpisywali kropkę w swój rysunek, odnajdując jej kształt w rzeczywistości, poszukiwali kropki w skrótach i frazeologizmach. Starsi pisali „opowiadania z kropką”, czyli o byciu w kropce… oraz odmieniali kropkę przez przypadki. Młodsze dzieci przygotowały wyjątkową gazetkę.

 

 

 

 

 

 

 

 


NPRC – JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM. OGÓLNOPOLSKA AKCJA CZYTELNICZA

Dnia 8 czerwca uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum wzięli udział w 3 edycji ogólnopolskiej akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. Zostali poproszeni o przyniesienie ulubionej książki lub takiej, którą aktualnie czytają. Próbowaliśmy włączyć się w bicie rekordu masowego czytania w jednym czasie, ale też pokazać sobie nawzajem, że czytanie to niesamowita przygoda i wielka frajda. Była to doskonała sposobność, by przez chwilę miło sobie poczytać w gronie koleżanek i kolegów, podpatrzeć, jakie lektury wybierają nasi rówieśnicy, a co czytają nauczyciele, podzielić się wrażeniami, odnieść się do popularnych w rankingach bestsellerów i ponadczasowch arcydzieł oraz podyskutować o wartościowych pozycjach. Młodsze dzieci z wypiekami na twarzach oglądały przepiękne ilustracje w książkach Doroty Sumińskiej, Grzegorza Kasdepke, Agnieszki Stelmaszyk czy Pawła Beręsowicza. A przy okazji mogły zapoznać się z księgozbiorem szkolnej biblioteki. Niejeden uczeń wrócił zaczytany na lekcje, wielu przekonało się tego dnia, że oprócz opatrzonych słowników i mniej lub bardziej lubianych podręczników na bibliotecznych półkach można znaleźć wiele nowości wydawniczych. Największym sukcesem wydarzenia jest przede wszystkim fakt, że tego dnia do biblioteki zawitało więcej niż zazwyczaj uczniów, którzy po akcji zapragnęli pobyć z książką nieco dłużej. Niech książki przestaną się wreszcie kojarzyć z obowiązkowymi lekturami i karaniem za ich nieprzeczytanie. Niech młodzież zobaczy, że czyta nie tylko najlepszy uczeń w klasie. 

Z dziećmi ze szkoły podstawowej wyszliśmy na dwór i z radością oddaliśmy się pasji czytania, słuchając śpiewu ptaków i dalekich odgłosów miasta. W gimnazjum akcja czytelnicza została połączona z prezentacją rocznych projektów edukacyjnych. Wiele z nich powstawało w oparciu o źródła informacji dostępne w bibliotece. Obejrzeliśmy m.in. film o miejscach pamięci i pomnikach w Opolu, komiks o roli kobiet w powstaniu warszawskim, gry edukacyjne zaprogramowane przez uczniów czy wreszcie wystawę ziół doniczkowych opatrzoną naukowym komentarzem na temat ich właściwości. Po wszystkim spotkaliśmy się na korytarzu szkolnym, by odetchnąć przy książce. Była to również świetna okazja do promocji odbywającego się za tydzień w Opolu Festiwalu Książki.

 

 

 

 

 

 

 


NPRC – Memory walk. Poznajemy opolskie pomniki i miejsca pamięci. Projekt dla gimnazjalistów

Znalezione obrazy dla zapytania anne frank
W ubiegłym roku niektórzy z Was mieli okazję obejrzeć unikatową wystawę poświęconą tragicznym losom Anne Frank, dziewczynki zmuszonej miesiącami ukrywać się w czasie wojny przed nienawiścią i agresją nazistów. Anne zostawiła po sobie wzruszającą pamiątkę – dziennik będący powiernikiem jej dziewczęcych marzeń i refleksji. Zapraszam chętnych licealistów do udziału w projekcie Memory walk, nawiązującym do tej inspirującej postaci. Jego celem jest zachęcenie młodych ludzi do eksplorowania historii Opola, jego pomników oraz twórczej dyskusji i dzielenia się własnymi przemyśleniami z innymi. Projekt zakłada zorganizowanie spaceru po mieście oraz udział w warsztatach z animatorami z Domu Anny Frank. Podsumowaniem będzie stworzenie filmiku, który stanie się materiałem promocyjnym naszego miasta, a jednocześnie efektem sondażu, ile opolanie wiedzą o miejscach mijanych na co dzień.
Projekt ma charakter międzynarodowy. Realizowany jest przez Dom Anne Frank w Amsterdamie w różnych miastach Europy.

W roku szkolnym 2017/2018 w dniach 15-16 lutegogimnazjaliści z klas II c i III c w  pracowali w projekcie Memory Walk, realizowanym przez panią Karolinę Gajecką, studentkę dyplomacji międzynarodowej, we współpracy z Domem Anne Frank w Amsterdamie. Młodzież dyskutowała nad znaczeniem zabytków w życiu lokalnych społeczności. Bliżej zapoznała się z historią Opola i wielokulturowym dziedzictwem naszego miasta. Nauczyła się, jak przeprowadzać sondę uliczną i jak stawiać pytania, by ludzie chcieli na nie odpowiadać. Okazało się to nie lada wyzwaniem – opolanie niechętnie stawali przed kamerą. Na szczęście znalazło się kilku śmiałków – dowiedzieliśmy się m.in. skąd na placu Daszyńskiego wzięła się fontanna Ceres, a przy ul. Barlickiego tablica upamiętniająca wydarzenia Nocy Kryształowej. Gimnazjalistki miały również okazję, by w praktyce wykazać się znajomością języka angielskiego w czasie rozmowy z grupą studentów polish studies – ze swojej perspektywy opowiadali o wrażeniach z pobytu w Stolicy Polskiej Piosenki. Uczestnicy projektu rozegrali także miejską grę terenową, posługując się mapą wydaną z okazji 800-lecia naszego miasta. Obecnie trwają prace montażowe nad filmem dokumentującym nasze działania. Uczniów radą i pomocą wspiera profesjonalny operator kamery, na co dzień współpracujący z lokalnym oddziałem Telewizji Polskiej. Film zostanie zaprezentowany włodarzom miasta oraz społeczności szkolnej w czasie czerwcowej prezentacji projektów edukacyjnych. Mamy również nadzieję na publikację na antenie TVP Opole. Z pewnością będziemy o nią zabiegać. Szkolnym koordynatorem projektu jest pani Aneta Mościcka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ponad 70 nowości w szkolnej bibliotece 🙂 maj 2018

Nowe książki w bibliotece


Z radością informujemy, iż nasze gimnazjum znalazło się w gronie 96 placówek województwa opolskiego, które otrzymały wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Program dotyczy wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. W czerwcu po zasięgnięciu opinii rodziców oraz samorządu szkolnego zostaną zakupione nowe książki. W szkole zostaną też przeprowadzone wybory książek – zakupy w całości będą odpowiadały na potrzeby czytelnicze młodzieży. Uczniowie przystąpią też do szeregu akcji i projektów, których celem będzie promocja czytelnictwa. Zapraszamy do biblioteki 🙂


Witamy w bibliotece najmłodszych czytelników!


Lekcja kleksografii w IV b

Czwartoklasiści omówili już „Akademię pana Kleksa” i świetnie znają treść lektury. W nagrodę zostali zaproszeni do szkolnej biblioteki na lekcję kleksografii według pomysłu Jana Brzechwy, autora kultowej bajki. Wśród wielu kleksów odnaleźli koniki morskie, smoki, żaby i ważki. Powstały niezwykłe okulary oraz tajemnicze stwory. Plamami na rękach i ubraniach się  nie przejmujemy – sam pan Kleks zalecał przecież środek zaradczy w postaci soku z cytryny. Spróbujemy!


Projekt e-twinning w klasach IV: Szlakiem opolskich lam i wrocławskich krasnali

Uczniowie w ramach zajęć bibliotecznych opracowali oryginalną mapę naszego miasta, na której nanieśli ważne instytucje kultury i oczywiście 8 lam zainstalowanych w mieście w związku z obchodami 800-lecia miasta. Nasi przyjaciele z PSP 21 we Wrocławiu odbędą spacer tematyczny po stolicy polskiej piosenki, w czasie którego będą rozwiązywać zadania ukryte w kodach QR. Nasi czwartoklasiści przygotowali też interaktywny quiz wiedzy o historii, zabytkach, wybitnych mieszkańcach Opola.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szlakiem opolskich lam i wrocławskich krasnali. Poznajemy dziedzictwo miasta Opole

To był długi, ale piękny i słoneczny dzień. Pierwszy grudnia czwartoklasiści spędzili w towarzystwie grupy rówieśników z Publicznej Szkoły nr 21 we Wrocławiu. Dzieci odwiedziły Opole w związku z kolejną odsłoną wspólnego projektu e-twinning „Szlakiem opolskich lam i wrocławskich krasnali”.

Przez cały tydzień nasi uczniowie angażowali się w przygotowanie oryginalnej mapy miasta, na której nanieśli charakterystyczne zabytki, instytucje kultury oraz oczywiście 8 rozmieszczonych w różnych częściach miasta fiberglassowych lam. Rzeźby wykonano z okazji 800-lecia naszego miasta  w związku z odbywającym w tym roku już po raz 15. Ogólnopolskim Festiwalem Filmów Niezależnych Opolskie Lamy, wyróżnionego ostatnio tytułem najlepszego produktu turystycznego roku 2017. Czwartoklasiści przygotowali m.in. plakaty i prezentacje multimedialne związane z historią Opola, wybitnymi osobistościami i popularnymi gwiazdami oraz charakterystycznymi zabytkami naszego miasta. Stworzyli również quiz o Stolicy Polskiej Piosenki.

Spacer po mieście rozpoczęliśmy od Kina Meduza i Centrum Kultury Oleska 45. W lamowym zagłębiu uczniowie dowiedzieli się, skąd lamy wzięły się w Opolu oraz jakie były początki festiwalu. Obejrzeli filmiki będące efektem warsztatów animacji poklatkowej. Nasi uczniowie zadbali również o słodki poczęstunek.

Następnie udaliśmy się do Filharmonii Opolskiej, by wysłuchać symfonii Mozarta podczas otwartej próby generalnej orkiestry pod batutą maestro Antoniego Wita. Po uczcie dla ducha przyszedł czas na rajd po mieście i grę terenową. Zadania dla uczestników ukryliśmy w formie kodów QR. Wspólnie odkrywaliśmy dziedzictwo Opola zaklęte m.in. w starych pocztówkach oraz ciekawostki z życia wybitnych mieszkańców miasta. Okazało się również, że nie tylko wrocławianie mają swojego Papę. Przypomnieliśmy również o sukcesach opolskich artystów i sportowców (m.in. 2. i jak dotąd najwyższym miejscu Edyty Górniak na Eurowizji czy olimpijskim medalu Bartłomieja Bonka). Przy okazji tropiliśmy lamy i wykonywaliśmy pamiątkowe fotografie.

Kiedy już obejrzeliśmy spiżowe drzwi opolskiej katedry, przeszliśmy w kierunku Wieży Piastowskiej – jednego z najstarszych w kraju zabytków architektury obronnej. W niewielkich grupkach  podziwialiśmy przepiękną panoramę miasta. Zobaczyliśmy również fascynującą multimedialną prezentację. Zwieńczeniem naszej wędrówki po mieście był interaktywny quiz o Opolu, który rozegraliśmy na deskach amfiteatru. Dzięki uprzejmości dyrekcji i pracowników Narodowego Centrum Polskiej Piosenki mogliśmy wręczyć naszym gościom pamiątkowe gadżety i promocyjne broszury. Pędem odprowadziliśmy wrocławian na Dworzec Główny, a o niezapomnianych wrażeniach długo dyskutowaliśmy przy naleśnikach i pizzy. Bardzo nam zależy, aby nasi projektowi partnerzy wspominali pobyt w Opolu jak najlepiej i niebawem znowu do nas zawitali. Więcej zdjęć na stronie głównej.

Szlakiem wrocławskich krasnali i opolskich lam. Wycieczka czwartoklasistów do Wrocławia

Dnia 27 października nasi czwartoklasiści w towarzystwie siostry Marioli oraz pań Anety Mościckiej i Doroty Wróbel-Garcarz spędzili cudowny dzień we Wrocławiu. W mieście spotkań odwiedzili swoich rówieśników ze Szkoły Podstawowej nr 21. Dzieci wspólnie realizują projekt e-twinning, w ramach którego wspólnie zwiedzają Opole i Wrocław, tym samym wzbogacając wiedzę o historii i dziedzictwie kulturowym swoich małych ojczyzn.

Wycieczkę rozpoczęliśmy na Dworcu PKP w Opolu. Wcześnie rano wyruszyliśmy w kierunku Wrocławia. Na stacji docelowej czekała na nas roześmiana grupa krasnoludków. Dzieci zaprosiły nas do swojej szkoły mieszczącej się na przedmieściach Wrocławia i ugościły słodkim poczęstunkiem. Pierwsza w życiu jazda tramwajem była dla niektórych z nas nie lada atrakcją. Na Psim Polu oficjalnie przywitał nas pan dyrektor. Poznaliśmy też pierwszego krasnoludka – imiennika patrona szkoły – Mieszka I.

Odtąd byliśmy naprawdę czujni, ponieważ dowiedzieliśmy się, że w mieście można spotkać około 300 takich skrzatów, a przecież mieliśmy zamiar podążać ich szlakiem. Jak na prawdziwych detektywów przystało, rozpoczęliśmy od wizji lokalnej i odpowiedzi na pytanie „Skąd się wzięły we Wrocławiu krasnoludki?”. W czasie lekcji w Ossolineum dowiedzieliśmy, jak się żyło w Polsce w latach 80. XX wieku, co to jest Pomarańczowa Alternatywa i happening. Po przerwie obiadowej uczestniczyliśmy w grze terenowej, szukając w centrum Wrocławia krasnoludzkich śladów. Nasi koledzy przygotowali dla nas zadania w formie kodów QR oraz mapę, na której znaleźli się m.in. Życzliwek, Papa Krasnoludek, Słupniki i wiele innych skrzatów. Korzystając z wyświetlanych na ekranach naszych smartfonów i tabletów informacji/filmików/zdjęć, poznaliśmy genezę Dnia Życzliwości, legendę Jasia i Małgosi oraz podziwialiśmy most czarownic. Na szczęście dopisała nam pogoda i nie zmokliśmy. Nie możemy się doczekać, kiedy nasi przyjaciele przyjadą z rewizytą. Tym razem będziemy śledzić lamy w Opolu i zaprosimy gości do opolskich instytucji kultury. Miejmy nadzieję, że nasza gra terenowa będzie równie ekscytująca. Fotorelacja na stronie głównej.

W tym miejscu możecie przeczytać relację gospodarzy: relacja wrocławian

Szlakiem opolskich lam i wrocławskich krasnali. Poznajemy dziedzictwo miasta Opole

 

 

 

 


Książki na jesienne popołudnia i wieczory. Spotkanie z uczniami klasy II szkoły podstawowej

Dociekliwi uczniowie postanowili się dowiedzieć, jakie książki warto przeczytać. Miłośnicy zwierząt wypożyczyli książkę Joanny Papuzińskiej „Cukierku, ty łobuzie”, „Opowiadania o zwierzętach” znanych polskich pisarzy, „Dlaczego oczy kota świecą w nocy” czy opowiastki o Elfie autorstwa Marcina Pałasza. Pasjonaci historii mogli zapoznać się m.in. z „Asiunią”,  natomiast wielbiciele twórczości Grzegorza Kasdepke serią o detektywie Pozytywce czy zasadach savoir-vivre’u („Bon czy ton”). Niesłabnącą popularnością cieszy się wciąż reporterski cykl o Neli, małej podróżniczce, zabawny „Dziennik cwaniaczka” i nieśmiertelne „Opowieści z Narnii”.


CO NOWEGO W BIBLIOTECE?

Dla miłośników historii

Seria „Zdarzyło się w Polsce”

Piastowskie orły – 10 opowiadań z czasów Piastów to pierwsza pozycja z serii „Zdarzyło się w Polsce”. W pięciu tomach współcześni autorzy książek dla dzieci i młodzieży, pasjonaci historii, ukazali węzłowe punkty polskich dziejów, widziane oczami zwyczajnych ludzi: wojów, kupców i kmieci – naszych przodków. Za ich sprawą czytelnik Piastowskich orłów stanie się świadkiem chrztu Polski i zjazdu gnieźnieńskiego, ujrzy bohaterów bitwy pod Legnicą i krwawej łaźni gąsawskiej, będzie towarzyszył Bolesławowi Chrobremu, Władysławowi Łokietkowi i Kazimierzowi Wielkiemu w najważniejszych chwilach ich życia… i śmierci. Książki z tej serii dedykujemy tym, którzy cenią i lubią historię oraz tym, którzy… za nią nie przepadają! Dzięki nim przekonają się, że historia Polski jest barwna i ciekawa, pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji i trzymających w napięciu, dramatycznych wydarzeń. (Paweł Wakuła, pomysłodawca serii)

źródło opisu: http://www.gandalf.com.pl/b/piastowskie-orly-10-opowiadan-z-czasow/

  

 

 

 

 

Dla młodych detektywów i poszukiwaczy przygód

Marcin Kozioł „Skrzynia władcy piorunów”

Pierwsza część cyklu „Detektywi na kółkach”. Książka wpisana na listę lektur uzupełniających do klasy IV-VI szkoły podstawowej. Kryminał z wieloma zwrotami akcji, książka przygodowa pełna szyfrów i zagadek, zarazem świetnie napisana biografia wielkiego wynalazcy Nikoli Tesli dla młodszych nastolatków. Julia, śliczna czternastolatka, pomaga swemu o rok starszemu przyjacielowi Tomowi odszukać porwanego ojca. Od czasu wypadku dziewczyna jeździ na wózku (stąd tytuł cyklu: „Detektywi na kółkach”), nie przeszkadza jej to jednak uczestniczyć w tropieniu przestępców, wręcz przeciwnie – często to ona wpada na trop, świetnie kojarząc fakty i… odczytując szyfry. W poszukiwaniach bierze udział jeszcze jeden niezwykły bohater: pies Julii, przesympatyczny labrador Spajk-Biszkopt, który… pamięta swoje poprzednie wcielenia. Współczesna akcja splata się z historią rozpoczynającą się ponad 150 lat wcześniej, w dniu narodzin Nikoli Tesli. Wszystko, czego dowiadujemy się o dzieciństwie i życiu słynnego wynalazcy, zwanego Władcą Piorunów, jest prawdą – nawet najbardziej nieprawdopodobne, wręcz fantastyczne wydarzenia z jego życia opisane w książce oparte są na faktach.

źródło opisu: http://www.proszynski.pl/Skrzynia_Wladcy_Piorunow-p-35095-1-30-.html
 Biuro Detektywistyczne Lassego I Mai
Lasse i Maja to najlepsi przyjaciele, którzy chodzą do jednej klasy. Z pozoru to całkiem zwykłe dzieci. Nie potrafią latać ani czytać w myślach. Jednak dzięki swej ciekawości, inteligencji, wyobraźni i pozytywnemu nastawieniu potrafią rozwiązać każdą zagadkę kryminalną. W niewielkim szwedzkim miasteczku Valleby posiadają swoje Biuro Detektywistyczne, które mieści się w piwnicy Mai. Mają w nim wiele pomocnych sprzętów: lupę, aparat fotograficzny, sztuczne nosy, komputer i wiele innych, bez których dobry detektyw obejść się nie może. Ciche miasteczko kryje w sobie wiele niezwykłych zagadek, które rozwiązać potrafi tylko ta
                                          para przyjaciół.
http://www.taniaksiazka.pl/seria/biuro-detektywistyczne-lassego-i-mai

Dla wielbicieli opowieści o zwierzętach

Barbara Gawryluk „Dżok. Legenda psiej wierności”

Dżok był już dorosłym psem, kiedy pan Nikodem zabrał go ze schroniska dla zwierząt. Zaprzyjaźnili się, razem dokonali niezwykłych rzeczy ? od całkiem drobnych (dzięki nim dwaj chłopcy polubili czytanie książek!) po wielkie (to oni uratowali kamienicę przed pożarem). Dziś zna te historie każdy krakowianin ? a to za sprawą Dżoka, który zapadł w pamięci wszystkich, dzięki swojej niezwykłej psiej wierności. Ta historia zdarzyła się naprawdę. Mimo iż całkiem niedawno ? już dziś nazywana jest legendą, a jej bohater ? Dżok, ma swój pomnik w Krakowie. Dlaczego Dżok był taki niezwykły? Jakie miał przygody? Przeczytajcie koniecznie tę opowieść.

źródło opisu: Wydawnictwo Literatura, 2007

Dla tropicieli pułapek i ciekawostek językowych

Grzegorz Kasdepke „Co to znaczy…101 zabawnych historyjek, które pozwolą zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń”

To prawdziwy bestseller. Nic dziwnego, sto jeden króciutkich historyjek składających się na zbiór „Co to znaczy…” bawi i dzieci, i dorosłych. Nie tylko jednak bawi- zebrane tu opowiadania w niezwykle klarowny sposób tłumaczą znaczenie najczęściej używanych związków frazeologicznych. Wątek edukacyjny książki- mimo że starannie przez autora ukryty- został doceniony nie tylko przez nauczycieli i dbających o intelektualny rozwój swych dzieci rodziców, ale i przez kapitułę przyznającą Nagrodę EDUKACJA XXI.

źródło opisu: Literatura, 2006

Agnieszka Frączek „Złap byka za rogi”

Świat aż się roi od byków. Pół biedy, jeśli taki byk ma rogi i pasie się na łące. Gorzej, kiedy nie ma ani rogów, ani nawet łat, a zamiast brykać w koniczynie poprzez nasze słowa wdziera się na salony. O, takie bezrogie byki językowe to są dopiero groźne! Próbowałam je kiedyś okiełznać, a potem zgromadzić w książce Byk jak byk. Ale gdzie tam! Nie zmieściły się. Napisałam więc kolejną książkę – tę, którą trzymasz w ręku. I w niej jednak zmieściło się tylko stadko językowych byków. Cała reszta wciąż gdzieś się czai i kopytka zaciera z radości, kiedy otwieramy usta albo chwytamy za pióro. Zachęcam więc: wybierz się na łowy. I złap byka za rogi!

źródło opisu: http://www.wyd-literatura.com.pl/

Niebanalne biografie

Agnieszka Frączek „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”

Opowieść o Julku – niezłym ziółku. O budowaniu bardzo skomplikowanych, do niczego niesłużących maszyn i urządzeń. O hodowli zaskrońców w pudełku, zaklinaniu kamieni i… nieudanym wysadzeniu w powietrze pewnej łódzkiej kamieni­cy. To właśnie dzięki wielu swoim pasjom Julek został poetą. I to takim poetą:
że choćby przyszło tysiąc pisarzy
i każdy tysiąc strof by wysmażył,
i każdy nie wiem, jak się nadymał,
nikt nie dogoni Julka Tuwima.

Rany Julek! to napisana ze swadą historia dzieciństwa Juliana Tuwima. Znajdziecie tu wiele historii z jego życia poprzeplatanych wierszami i żartami. A wszystkie tak barwne i wybuchowe, jak mikstury chemiczne małego Juliana.

źródło opisu: http://www.wyd-literatura.com.pl

Iwona Chmielewska „Pamiętnik Blumki”

Pamiętnik Blumki

Warszawa – ul. Krochmalna 92 – Dom Sierot.
Niegdyś żyła tu Blumka, doktor Korczak, pani Stefa i dwieście dzieci, a wśród nich:
Zygmuś, który podarował życie srebrnej rybie, Reginka, której opowieści potrafiły oświetlić najmroczniejszą noc, Pola, która wyhodowała w swoim uchu groszek, Chaimek, którego mrówki zaprowadziły przed sąd, Kocyk, który tak pięknie pomagał, nosząc węgiel w emaliowanym nocniku i myszka, dla której okruszki spadały prosto z nieba.
Blumka wszystko to zapisywała w swoim pamiętniku, a gdy brakło jej słów, dopełniała rysunkiem.
Do dnia, gdy wybuchła wojna…

Jej pamiętnik nie jest gruby, ale czasem z grubej książki – tak przynajmniej twierdził Pan Doktor – „nic się człowiek nie dowie nowego, a z cienkiej książki dużo”.

Z „Pamiętnika Blumki” czytelnik dowie się nie tylko o życiu w Domu Sierot, ale i o przesłaniu Starego Doktora. O tym, jak kochać dziecko. Iwona Chmielewska prowadzi nas przez ten świat, stąpając delikatnie na palcach.
A wszystko po to, aby nie spłoszyć tego, co kryje się w drobnych gestach codzienności.
W słowie i obrazie artystka ta łączy fakty z fikcją, aby użyczyć twarzy dzieciom, których tragiczny los upamiętnia dziś szereg liter wyryty w granicie.

Oprac. Aneta Mościcka

źródło opisu: Wydawnictwo Media Rodzina, 2011